Bijeenkomst Stichting STA op Golfbaan Het Rijk van Nunspeet

De bijeenkomst op woensdag 11 oktober werd goed bezocht, door ongeveer 40 belangstellenden. We waren te gast op de Golfbaan Het Rijk van Nunspeet, waar iedereen hartelijk werd ontvangen met koffie/thee en wat lekkers.

Het eerste deel van het programma werd ingevuld met een presentatie door de directeur van de golfbaan, Erik v/d Zwaluw.

Een interessant verhaal over het ontstaan van de Golfbaan in 1989 en de ontwikkelingen daarna, en met name het huidige beleid t.a.v. het omgaan met de natuur op de golfbaan. Middels woord en beeld informeerde hij ons over duurzaam, en milieuvriendelijk onderhoud van de baan en visie op het bosbeheer. Dit komt tot uiting in het toepassen van selectieve boomkap en het zeer terughoudende bemesten en bewateren. Door dit beleid verkreeg de baan in september van dit jaar het GEO-certificaat. Dit wereldwijd erkende milieukeurmerk vormt het onafhankelijke bewijs dat het golfbaanbeheer van Golfbaan Het Rijk van Nunspeet duurzaam is.

Hierna kreeg William Qualm van de Brandweer in onze regio het woord. Hij hield een presentatie over brandveiligheid. Hij liet zien aan de hand van een filmpje hoe een beginnende brand enorm snel om zich heen grijpt en razendsnel een ondraaglijke hitte veroorzaakt. Brand in huis ontstaat vaak door oververhitting van apparaten (veroorzaakt door vuil en stof). Brand buitens huis kan ontstaan door droog snoeihout dat blijft liggen.
Zijn advies is om schuimblussers in huis te hebben en rookmelders, en bij de huizen met een oude CV-ketel tevens een koolmonoxide-melder.
Over ‘ontsnappingsroutes’ voor de bewoners in het bos vertelde William Qualm dat er genoeg mogelijkheden zijn: de Plesmanlaan, het Groenelaantje bij de spoorwegovergang (zij het minder toegankelijk voor auto’s, maar de brandweer heeft apparatuur om bij nood de paaltjes die er staan te verwijderen), en een route over het Vennepad, via Hoogwolde. Daarnaast kan bij nood het fietspad naar de Zandenplas worden gebruikt.
In geval van ernstige stremming door brand maakt de brandweer ter plekke via luidsprekers aan bewoners de evacuatieroute bekend.
Bij een eventuele brandmelding is het van groot belang dat de melder van de brand (op 112) heel duidelijk aan de brandweer vertelt dat de brand aan de andere kant van het spoor is, en zo exact mogelijk de locatie aangeeft.

Bij periodes van grote droogte wordt door de brandweer ‘code oranje’ gegeven in bosgebieden, en daarmee wordt een algemeen verbod opgelegd voor het maken van open vuur (zoals barbecue en roken).
In ons gebied zijn meerdere brandputten, waaruit de brandweer water kan halen. Daarnaast heeft de brandweer extra lange slangen, voor een groot bereik, en een ‘waterwagen’, met een grote tank bluswater. William vertelde dat de brandweer dit bosrijke gebied kent en bij een brand rekening houdt de specifieke situatie hiervan. Al met al kon William Qualm in zijn presentatie veel zorgen en ongerustheid wegnemen.

Tijdens de rondvraag kwam het onderwerp ‘glasvezel in het buitengebied’ aan de orde. Kortgeleden kregen internetabonnees van KPN een uitnodiging voor een infoavond, georganiseerd door een glasvezelbedrijf. Voor KPN-gebruikers is glasvezel interessanter dan voor b.v. Ziggo- gebruikers, daar Ziggo al redelijk snel internet levert en er minder voordeel is voor haar abonnees. De infoavond is al geweest. Er is nog veel onduidelijk gebleven over de mogelijkheden, de voordelen en de kosten die eraan zijn verbonden voor de abonnees.
Stichting STA gaat informatie over deze materie opvragen bij de gemeente en/of het betreffende glasvezelbedrijf.

Een andere vraag/opmerking ging over de gevaarlijke verkeerssituaties op de Plesmanlaan: veel te hoge snelheden, onveilig voetpad, onduidelijke situatie. De weg wordt (nog steeds) algemeen ervaren als een gevaarlijke route voor fietsers en voetgangers.
De aanwezigen vinden verder overleg met de gemeente noodzakelijk. Stichting STA neemt deze actie op zich.
Het idee wordt gelanceerd om bij een volgende Stichting STA-bijeenkomst een vertegenwoordiging van de gemeente uit te nodigen voor dit onderwerp.

Het bestuur van Stichting STA is uitgebreid met 2 nieuwe leden:
Yvette Borsboom en Bram ten Hove. Een welkome, frisse, jonge aanvulling.

Nuttig om te weten is dat de donateurbijdrage, à € 5 per jaar op een ander rekeningnummer dan voorheen moet worden overgemaakt, te weten: NL42INGB0002918188 ten name van A. Jacobs te Nunspeet

De aanwezigen bedanken directeur Eric van der Zwaluw, voor zijn royale gastvrijheid en zijn presentatie, evenals dhr.William Qualm, voor de uitleg over de ‘Brandzaken’ in ons gebied.

Het was een plezierige, informatieve avond. We hopen op een blijvend goed contact met elkaar.

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van Stichting STA