Informatie / kennismakingsavond voor bewoners en bedrijven

22 maart 2017: informatie / kennismakingsavond voor bewoners en bedrijven.

In ons gebied ‘over het spoor’ wordt gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Maar wat weten wij eigenlijk van elkaar? Wat doen de bedrijven die daar gevestigd zijn, wat zijn hun doelstellingen en eventueel hun plannen voor de toekomst? En hoe ervaren de bewoners hun omgeving?

Om die reden was op 22 maart jl. door St.STA een avond georganiseerd ter informatie en kennismaking. Alle bedrijven en bewoners waren per brief uitgenodigd en de goede opkomst (ongeveer 50 mensen) gaf aan dat aan een dergelijke bijeenkomst wel behoefte was.
Drie bedrijven en de wijkagent hebben hun activiteiten en doelstellingen gepresenteerd en voor de aanwezigen was er ruime mogelijkheid voor reacties (positief of kritisch).
Het werd algemeen ervaren als een opbouwende, verrijkende bijeenkomst, bovendien in een heel gezellige setting, met koffie, thee en een drankje.
Aan het eind van de avond werd geconcludeerd dat dit voor herhaling vatbaar was.
Te meer, omdat er nóg een aantal bedrijven zich graag hadden willen presenteren, maar verhinderd waren.
Te weten: Golfbaan Het Rijk van Nunspeet, Het Kodal, De Verschoorschool en Hotel Vennendal.

Iets over de inhoud van de presentaties op 22 maart:

Allereerst presenteerde Het Boschhuis zich, in de persoon van Diederique Buesink. Locatie: boven de Verschoorschool.
Zij legde uit hoe Het Boschhuis, als onderdeel van ’s Heeren Loo’, de naschoolse dagbehandeling verzorgt voor kinderen met gedragsproplemen. Het gaat om intensieve behandeling van kinderen gemiddeld tussen de 6 en 15 jaar oud. Bij de naschoolse dagbehandeling wordt gewerkt aan de persoonlijke doelen van de kinderen, in een zo’n huiselijk mogelijke setting, spelenderwijs.
Daarnaast is er elk weekend een logeerweekend, hier komen kinderen van de naschoolse dagbehandeling maar ook kinderen van verder weg. Om te profiteren van positieve ervaringen, de zelfstandigheid te vergroten en om de ouders te ontlasten.
Verder wordt er door ’s Heeren Loo ook speltherapie en psychomotorische therapie gegeven in het Boschhuis. Voor velen was dit nieuwe informatie.

Daarna kwam de wijkagent, Johan Bouman, aan het woord. Zijn verhaal ging vooral over het bestrijden en voorkomen van vandalisme en inbraken. In dat kader gaf hij tips en juichte hij de ‘buurt-alert-app’ toe, die al in een deel van ons gebied actief is.
Wie zich daarbij wil aansluiten, kan dat doen door contact op te nemen met Niels of Lars Huiskamp, van camping de Vossenberg. Telefoonnummer: 06-18688758
De bewoners noemden de nog steeds gevaarlijke verkeerssituatie op de Plesmanlaan en de Gerard Vethlaan. Voor voetgangers en fietsers is het ondanks de recente maatregelen nog steeds geen veilige weg. St.STA heeft deze problemen al jarenlang bij de gemeente onder de aandacht gebracht en vindt de huidige situatie (ook na de aanpassingen die vorig jaar aan de weg zijn gedaan) zeker niet optimaal, maar konden bij de gemeente helaas niet meer bereiken.
Ook werd de overlast van jongeren op het Transferium (vooral ’s avonds en ’s nachts) genoemd. Hoewel er regelmatig gesurveilleerd wordt, blijft het zinvol onregelmatigheden te melden bij de politie.
De wijkagent gaf het advies, bij verdachte situaties of gevaar in ons gebied 112 te bellen.

Namens het Outdoorcentrum sprak Hendrik-Jan Borsboom. Hij legde uit hoe dit jonge bedrijf met idealisme bezig is om het mooie bosgebied te promoten en vooral kinderen in contact met de natuur te brengen. Daarnaast runnen ze de gezellige horecagelegenheid ‘Het Stationshuisje’. Vanwege de grote hoeveelheid activiteiten en nog te realiseren ideeën in het Outdoorcentrum hebben ze de exploitatie van Het Stationshuisje recentelijk overgedragen aan een nieuw horecateam. Voor de toekomst hopen ze in het gebied een ‘Belevingsbos’ te realiseren. Een jong, dynamisch bedrijf.

Vervolgens gaf Niels Huiskamp namens camping de Vossenberg een presentatie. Over de historie van dit familiebedrijf en over de toekomstplannen, die heel actueel zijn. De bedoeling is, dat er een uitbreiding komt, eerst van 5 recreatiewoningen en daarna een uitbreiding van 4 ha, in het gebied richting de Zandenplas. Tekeningen van de plannen konden we na afloop inzien.
Op 20 april zijn belangstellende bewoners van harte welkom bij de Vossenberg vanaf 19.00 uur om daar ter plekke informatie te krijgen over de camping en haar plannen.
Uit de zaal kwamen vragen over o.a. de extra belasting van de riolering, die nú al te weinig capaciteit blijkt te hebben in de omgeving van het Groene Laantje; én de extra verkeersbelasting.
Afgesproken is, dat samen met omwonenden van de Vossenberg op korte termijn een gesprek plaatsvindt, over mogelijke problemen die door de uitbreiding van de camping kunnen ontstaan.

Al met al een heel gezellige, leerzame bijeenkomst.

Wilt u donateur worden van St.STA, dan kan dat, door een bedrag van € 5,- per jaar over te maken op rekeningnummer: NL31RABO0129522821 t.n.v. Stichting STA

De Stichting heeft geen commercieel- of winstoogmerk. De donateurgelden worden gebruikt als tegemoetkoming in de onkosten die het bestuur van de Stichting maakt.