Activiteiten STA in 2020

Onderwerpen die in 2020 aandacht hebben gevraagd:

1.Brandveiligheid:

Onze aandacht werd getrokken door een publicatie van de gemeente, dat op de brandweerzorg in de dorpen van de gemeente Nunspeet zou worden bezuinigd met 50% . Wij hebben in een brief aan Burgemeester v.d.Weerd (jan.2020) onze verbazing en verontwaardiging hierover geuit en hebben een gesprek met hem aangevraagd.
Dat heeft plaatsgevonden en e.e.a. is uitgelegd.
– De brandweer gaat meer regionaal werken met meer gedifferentieerd in materiaal voor enerzijds woonwijken en anderzijds materiaal dat afgestemd is op ruige natuurgebieden (terreinwagens). Hierdoor wordt meer efficiëntie in materiaal en menskracht gekregen.
– Brandpreventie bevorderen, door duidelijke voorlichting aan de bevolking.
– Een bezuiniging van 50% is nog niet zeker; want ook vanuit de politiek en het brandweerkorps wordt er kritisch naar gekeken.
In april 2020 wilde de gemeente een informatiebijeenkomst organiseren in onze wijk omdat we in een bosrijke omgeving wonen. Helaas kon deze niet doorgaan, vanwege de Coronarestricties. Of het dit jaar wél gaat lukken is maar de vraag; we houden jullie op de hoogte.

2. Landgoed Erica:

In december 2019 hebben we schriftelijke vragen via de politiek ingediend bij de gemeenteraad. Wij uitten daarin onze zorgen over de verloedering van het terrein, want na de kraaktoestanden en ondanks plaatsing van hekken gaan de vernielingen door, om toegang tot het terrein te krijgen, wat formeel strafbaar is.
In de schriftelijke antwoorden werd ons verteld dat het beveiligingsbedrijf toezicht houdt met camera’s en dat de ‘villa’ dichtgetimmerd is. En dat er op korte termijn ontwikkelingen werden verwacht voor een bouwplan. Wij zouden op de hoogte worden gehouden door de juridisch adviseur van de gemeente, waar wij al vaker contact mee hadden gehad.
Gedurende het hele jaar 2020 hebben we echter niets meer gehoord, maar naar verluidt is het project (weer) mislukt.
Begin van dit jaar heeft STA aan de jurist een uitgebreide mail gestuurd met kritische vragen. De jurist bleek niet meer werkzaam te zijn bij de gemeente en ons contact zou moeten worden voortgezet door een andere ambtenaar, die ons zou bellen. We zullen hierover weer het initiatief gaan nemen.

3. Verkeersituatie Plesmanlaan/Gerard Vethlaan/ Vennenpad.

Één van de bewoners aan de Plesmanlaan heeft zijn ongenoegen geuit bij de gemeente over de te hoge snelheden van de auto’s, wetende dat erg veel bewoners daar ook problemen mee hebben; de maximum snelheid van 30 km/uur wordt ver overschreden. Wat gaat de gemeente hieraan doen? Het antwoord liet weer lang op zich wachten en was niet erg bemoedigend. Ook aan STA heeft de afdeling Infra altijd laten weten dat de verantwoordelijkheid voor het rijgedrag bij de autobestuurders ligt. Wel werd nu afgesproken dat er metingen zouden worden gedaan (snelheid en aantal). Dat meetkastje werd helaas opgehangen in de relatie rustige winterperiode. Hoe lang en hoe vaak het registreert is ons niet bekend en of het een representatieve uitslag zal geven. Wij zullen weer met de afdeling Infra in gesprek gaan en opnieuw inzetten op betere veiligheid voor wandelaars en fietsers.
Ook de kruising bij het Transferium, waar het Vennenpad en de Plesmanlaan bij elkaar komen is al lange tijd onderwerp van gesprek en ergernis. Met ambtenaren van afdeling Infra is al regelmatig de onveilige (want verwarrende) voorrangssituatie besproken. Steeds worden mogelijke oplossingen afgewezen of weggeredeneerd.
In december 2019 heeft STA twee ambtenaren van de gemeente de situatie getoond. Zij waren het met ons eens dat dit een onveilige kruising was en zegden toe te gaan onderzoeken welke oplossing er het beste voor is. Lange tijd hoorden we niets en uiteindelijk werd ons gezegd dat de situatie moet worden meegenomen in de plannen ter Verbetering van de Stationsomgeving. Maar dat duurt ons te lang, want pas over 5 jaar is dat klaar.

4. Voorlopig Ontwerp Verbetering van het Stationsgebied.

Ook daarover heeft STA schriftelijke vragen laten stellen (december 2020) aan wethouder Storteboom. Wij dringen erop aan dat wij meer betrokken worden bij de ontwerpplannen, omdat ons gebied erg afhankelijk is van de spoorwegovergang/tunnel. Ook tijdens de bouwwerkzaamheden zal de verkeerssituatie voor ons goed geregeld moeten worden. Er moet een veilige ontsluiting blijven, ook voor hulpdiensten. Omdat wij constateren dat dit gebied vaak een blinde vlek blijkt te zijn in gemeenteplannen, is het van belang dat wij optimaal betrokken worden in besprekingen over de Stationsomgeving en het Transferium. De wethouder heeft dat toegezegd.

5. Glasvezel: Het is een ondoorgrondelijke business.

Er is in 2019 een glasvezelkabel door de Plesmanlaan en Gerard Vethlaan gelegd, maar vreemd genoeg bleek het enorm lastig erachter te komen door wie en vooral voor wie. Laat staan wat de toekomstplannen zijn voor ons gebied. Na veel onderzoek en telefoongesprekken met bedrijven en de gemeente is er uiteindelijk een toezegging gedaan door DeltaFiber die gaat onderzoeken of het aansluiten op het glasvezelnetwerk in ons gebied gerealiseerd kan worden. Wie meer wil weten over het voorgaande proces, of zelf ook contact heeft gehad met betrokken bedrijven kan met Stichting STA (i.elgersma@gmail.com) contact opnemen.

6. Verhuizing en woord van dank

Ons bestuurslid Bram ten Hove is verhuisd naar Hulshorst en heeft zijn bestuursfunctie neergelegd. Wij bedanken hem voor zijn inzet en wensen hem een mooie toekomst toe in zijn nieuwe omgeving.