Bijeenkomst Stichting STA op 9 april 2018

Wij zijn ditmaal te gast bij de dr. A. Verschoorschool. Ramon Heuwekemeijer en Jessica van de Vossenberg vertellen ons over het verleden en ontstaan van de Verschoorschool.

Eerst wordt stilgestaan bij het plotse overlijden van Nienke van Bekkum in maart jongstleden, Nienke woonde aan de Boshuisweg en was in het verleden bestuurslid van Stichting STA. Wij zullen haar betrokkenheid bij Stichting STA missen.

“De (houten) school is gebouwd in 1925 als onderdeel van het naastgelegen Boschhuis, dat toen Medisch Kinderhuis was. Een onderwijzeres gaf les in dit gebouw. In 1949 werd door dr. A. Verschoor de eerste steen gelegd voor het schoolgebouw voor Langdurig Zieke Kinderen. In de jaren erna groeide de school langzaam. Sinds 1990 wordt de school alleen nog maar bezocht door externe leerlingen. Vroeger zaten er vooral kinderen met medische problematiek, nu vooral met sociaal emotionele problematiek.”

De huidige school heeft naast de leerkrachten o.a. een logopediste, maatschappelijk werker, interne begeleiders, remedial teacher en een therapiehond. Daarnaast zit Stichting Grip nu naast de school en hier kunnen de kinderen o.a. naar de pony’s om te rijden of te aaien, als het niet zo goed met de kinderen gaat.

Ramon geeft aan dat zij erg blij zijn met de locatie van de school in het groen, het is er rustig en ze hebben de mogelijkheid om naar buiten te gaan.

Ramon verteld over de taxibusjes. Dat het aantal leerlingen (en dus het aantal taxi’s) in de loop der jaren is gedaald. Een paar jaar geleden nog 50 busjes en nu 30 per dag. De leerlingen komen overal vandaan, vandaar dat het moeilijk is om met minder busjes te rijden. Wel wordt er meegedacht en ’s middags bij het ophalen komen er 10 busjes achter elkaar aan vanaf het Transferium. De kinderen staan klaar en daarna rijden er 10 busjes achter elkaar aan weg.

Raymond geeft aan zoveel mogelijk rekening te willen houden met bewoners. En mocht er overlast zijn geef hem dit aan!

Na afloop van de presentatie kregen wij een rondleiding door het gebouw. De lokalen zijn prikkelarm ingericht en er wordt veel met pictogrammen gewerkt. Veel van de kinderen zijn autistisch of hebben een hechtingsstoornis.

Na een korte pauze was het woord aan Martin Juffer van Woonzorgnet het Kodal. Martin vertelde dat zij een huurcontract hebben tot oktober 2019. Zij willen graag elders iets nieuws bouwen in een satelliet-vorm. Het huidige pand dat voldoet niet meer aan deze tijd. Dit pand heeft haar oorsprong in de jaren ’30 en was gebouwd voor een familie met een pension voor vegetariërs, midden in de bossen. Het pension is vanwege de drukte uitgebouwd. Later hebben er nog senioren gewoond, verstandelijk gehandicapten en nu mensen met een psychiatrische- of verslavingsachtergrond.

“Op het Kodal is de begeleiding voornamelijk gericht op het binnen de grenzen van het afgesproken gedoogbeleid, een zo optimaal mogelijk geaccepteerde en geïntegreerde manier van wonen, werken en een zinvolle dagbesteding te stimuleren. Dit doen zij door de HEE-methode, wat staat voor Herstel, Empowerment en Ervaringsdeskundigheid. De begeleiding is individueel; samen met de Persoonlijk Begeleider bepaalt de bewoner de zorgvraag. Het Kodal biedt ook de mogelijkheid tot ambulante begeleiding voor bewoners die willen doorstromen naar een meer zelfstandige woonplek.” Er is dag en nacht iemand aanwezig om zorg te kunnen verlenen.

Er zijn vanuit de aanwezigen veel vragen. Met name over de (on)veiligheid van de kinderen in dit gebied. Er is angst voor incidenten. Martin vertelt dat er geen bewoners zijn met een zedenachtergrond.

Aan het eind van de avond gaf Ton uitleg over de werkgroepen t.a.v. het Stationsgebied. Er liggen nu 5 voorstellen klaar (4 waarin er bij de spoorovergang een tunnel komt voor auto’s en fietsers en 1 waarin de oude situatie gehandhaafd blijft met wat aanpassingen. De gemeente Nunspeet, ProRail en de Provincie gaan dit met elkaar bespreken, welke mogelijkheden er zijn, op wat voor termijn en het prijskaartje daarvan. Alles wordt gepubliceerd in de Nunspeet Huis-aan-huis en het Nunspeets Belang en er worden inspraakavonden georganiseerd voor de burgers. Al met al zal het nog heel veel tijd en overleg gaan kosten voordat alles gerealiseerd wordt.

Wij willen Jessica en Raymond van de dr. A. Verschoorschool en Martin van het Kodal bedanken voor hun gastvrijheid en hun verhaal!

Een volgende bijeenkomst willen wij sprekers uitnodigen op het gebied van bosbeheer